Uudised

Cameron Carpenter, maailma tähelepanuväärseim organist tuleb Eestisse

Esimene Grammy auhinna pälvinud orelivirtuoos maailmas.

 Organist, kes ei usu jumalat, kes näeb välja nagu rockstaar. Ta usub, et suudab orelit mängides inimeste elusid muuta. “Langenud ingel, kes annab orelile tagasi tema patud,” kirjutas Cameron Carpenteri kohta Die Zeit.

Carpenter ei vaeva end klassikamaailma reeglite järgimisega. Talle ei maksa midagi pöörata kõik esituskaanonid pea peale. Orelirepertuaari kuninga Bachi looming võib tema esituses olla ehitud dramaatiliste efektidega, mille sarnaseid pole vanamuusikaeksperdid isegi oma kõige jubedamates õudusunenägudes kohanud. Klassikalise muusika puritaane ajab Carpenter marru. Facebookis tegutseb kinnine grupp Cameron Carpenter Isn´t the Saviour of the Organ World.

Lisaks kompromissitult isikupärasele interpretatsioonile on pälvinud nii hullunud vaimustust kui sügavat pahameelt pill, millel ta mängib. Euroopa kirikute väärika ajalooga tippinstrumentidele eelistab ta digitaalset (!) pilli, mis temaga koos veoautosse pakituna mööda ilma rändab. Carpenteri enda juhiste järgi valmistatud reisiorel International Touring Organ katab kogu lava ja kaalub terve tonni. Selle kokkupanek võtab nelja inimese ja inseneri abil aega kaks tundi. New York Timesi muusikakriitik nimetab seda leiutist küll “üsna õudseks”. Los Angeles Timesi ajakirjanik aga kinnitab, et see on fantastiliselt mitmekülgne instrument, milles oleks otsekui kokku saanud 34 erineva Ameerika oreli head omadused. Kaasaskantav instrument avab organistile kõik uksed, võimaldades esineda suurimates saalides üle maailma.

Carpenter kasutab enese ja oma pilli turustamiseks kõiki neid võtteid, mida rokkstaarid. Tal on kombeks eksponeerida end paljastavates kostüümides, kanda Swarowski kristallidega kaunistatud kõrgete kontsadega ladinaameerika tantsukingi – need on tema enda disainitud – ning demonstreerida joogamatil ja hantlite seltsis veedetud aega, kandes varrukateta särke. “Kahjuks ei näe enamik organiste välja nii, et tahaks neid tund aega vaadata,” teatab androgüünselt sale muusik, kes on tegelenud ka balleti ja stepptantsuga. “Kui ma võtan inimestelt raha, siis ei saa mul olla ükskõik, kuidas ma välja näen,” põhjendab Carpenter.

“Mul pole mitte mingit ohtu hulluks minna, sest ma olen peast täiesti segane,” naerab Carpenter süüdimatult. Ta teeb kõike teisiti. Näiteks on tal igasuguste klassikakontsertide reeglite vastaselt kombeks tervitada oma kontsertide publikut uksel. Joviaalselt jalutab ta rahvasummas, andes kavadele autogramme. Tõtt-öelda ei olegi tal sageli trükitud kava – rokkstaariliku vabadusega eelistab ta esitada seda, mis parasjagu pähe tuleb, sest spontaanselt sündiv interpretatsioon kõnetab tema sõnul alati enam kuivast rangelt planeeritud kavast.
Carpenteri Nordea kontserdimajas toimuvale kontserdile on saadaval viimased paarkümmend piletit.

Lühendatud Anne Prommiku artiklist ja intervjuust Cameron Carpenteriga, Eesti Kontserdi ajakirjast „Aplaus“ nr. 18

K 19. aprill kell 19 Nordea kontserdimaja
N 20. aprill kell 19 Vanemuise kontserdimaja
Cameron Carpenter (orel, USA)
Kavas: Bach, Tšaikovski, Wagner, Piazzolla

Lauri Aav
meediajuht
Eesti Kontsert
50 22177
lauri.aav@concert.ee