KARLHEINZ STOCKHAUSEN. “HERBSTMUSIK” (“SÜGISMUUSIKA”)

teisipäev 29. 10. 2013 20.00
Teatri NO99 kammersaal

Kontserdisarja “Stockhausen!” avakontserdid
KARLHEINZ STOCKHAUSEN. “HERBSTMUSIK” (“SÜGISMUUSIKA”)
YXUS Ensemble

KARLHEINZ STOCKHAUSEN. „HERBSTMUSIK“ („SÜGISMUUSIKA“)

YXUS Ensemble
Lauri Kaldoja, Leho Karin, Toomas Vavilov (klarnet), Karin Sarv (vioola)
Lavastaja Anne Türnpu

YXUS Ensemble alustab sarja “Stockhausen!” 20.–21. sajandi ühe erakordsema helilooja-visionääri Karlheinz Stockhauseni loomingust. Stockhauseni suurim unistus oli, et muusika hõlmaks järjest rohkem ruumi meie maailmas ning oleks lõpuks kõikjal, kõikehõlmav. Selles võtmes on YXUS Ensemble kavandanud sarja järgmiste teoste valiku: “Mantra”, “Tierkreis” ja “Helikopterikvartett”.

YXUS Ensemble’i, teatri NO99, EMTA lavakunstikooli ja Eesti Kontserdi koostööprojekt


 
Karlheinz Stockhausen (1928 – 2007) on Teise maailmasõja järgset muusikat suunanud heliloojatest kindlasti imposantseim oma laiaulatusliku uuendusliku mõju poolest, samas oli ta ka oma aja isepäiseim ja visionäärseim helikunstnik. Stockhauseni metafüüsilised ideed, mida tal oli julgust avalikult eksponeerida, väljusid tavakodanike ettekujutusvõime piirest. Sestap sai kombeks imetleda tema kompositsioonitehnilist novaatorlikkust ja fantaasiarikkust, võtta aga samas sisse parajalt irooniline hoiak tema loomingu maailmavaateliste ja –tunnetuslike parameetrite osas. Ehk oleks nüüd aeg, mil kontroversne loomeisiksus on siitilma tolmu juba mõnda aega tagasi jalgelt pühkinud, vaadata eelarvamustevabamalt Stockhauseni vaimse pärandi peale ning püüda mõista ja lahti mõtestada kogu tema loomingut?

YXUS Ensemble toob 2013/2014 hooajal kuulajate-vaatajate ette neli programmi Stockhauseni loomingust. Kontserdisarja avasündmuseks on Eesti esiettekanne lavateosest „Herbstmusik/Sügismuusika“ (maailmaesiettekanne 4. mail 1974 Bremeni kontserdisaalis „Glocke“) – performance’i laadne teos, mille „partituur“ (ehk õigem oleks öelda manuaal) on helilooja poolt tehniliste peensusteni paika pandud. „Sügismuusikat“ on seni esitatud väga harva, põhjuseks ebatavaline kontseptsoon ning töömahukas ja komplitseeritud teostatavus. Teos on pühendatud Péter Eötvösile, Joachim Kristile ja Suzanne Stephensile, kellega koos helilooja teose ette kandis. „Sügismuusika“ keskendub sügisestele loodushäältele ning fokuseerib tähelepanu vanale lihtsale käsitöökunstile, mille rituaalsus etenduse käigus maagiliselt kandma hakkab. See on Stockhauseni ainus valmissaanud teos sarjast „stseene igapäevasest elust“: „Kuulsin ja nägin SÜGISMUUSIKAT oma sisimas terviklikuna – ja kohe oli olemas ka teose nimi.“

Stockhauseni suurim unistus oli, et muusika hõlmaks järjest rohkem ruumi meie maailmas ning oleks lõpuks kõikjal, kõikehõlmav. Selles võtmes on YXUS Ensemble kavandanud ka sarja järgmiste teoste valiku: “Mantra”, “Tierkreis” ja “Helikopterikvartett”. Viimase puhul on tegemist maailma muusikaloo ühe kahtlemata ekstravagantsema teosega, mis on kirjutatud keelpillikvartetile, helikopteritele ja live-elektroonikale (iga kvarteti liige esitab oma partiid erinevas helikopteris).

Frank Schefferi dokumentaalfilmis „Helicopter String Quartet“ (1996) on võimalik veenduda, et Stockhausen ei olnud sugugi mitte surmtõsine visionäär ja maailmaparandaja. Ta viis oma visioone ellu kui õnnelik laps, kelle õndsaim staadium on loov mäng ning kes selle kaudu avastab lakkamatult uut: „Ma avardan kogu aeg oma võimet muusikat tajuda, sel protsessil ei ole lõppu. Ma unistan sellest, et mul on kord keha, mis suudab rohkem tajuda ja kuulda kui see füüsiline keha, mis mul praegu on.“

Saale Kareda






Tagasi kontsertide nimekirja